Askungen sagan kapitel 4

kapitel 4

 

Jag bestämde mig för att gå och leta för den. Hade precis lagt i pastan och köttbullarna var alldeles frysta.

Tänkte efter vad gjorde han när han tog dagboken? Han slog mig, men dagboken. Han la den i fickan. Men har han tagit med sig den då? Jag gick ner till nedervåningen. Kolla runt. På en dörr stod det "Privat" där måste han lagt den.

Drog upp dörren, där var det massa spritt, sprutor.. Plötsligt hör jag någon komma in från dörren. Stänger dörren snabbt och springer upp. Det var Nina.

-Hej gumman, letar du efter något?

-Hej, kalla mig inte gumman. Ja, Hans tog min dagbok, tänkte att han kanske la den där nere. Vet du vart den kan vara?

-Okej, nej hoppas han inte läser den bara. Men vi frågar honom i kväll. Vad är det som luktar?

-Jag lagar mat! Hans sa att du skulle bli glad då..

-Ja! vad skönt då slipper jag det. Sa du att hans gick? vilken tid?

-Ja, alldeles nyss!

-Jag tror vi äter själva idag och att Hans inte kommer, bara så du vet!

Plötsligt känner man lukten tydligt, brända köttbullarna!

Vi springer dit!

-Men det gör inget med lite brända köttbullar, sa jag!

-Det har du rätt i!

-Är du hungrig? frågade jag

-vrål hungrig! Du?

-Absolut!

 

Vi satte oss runt mat bordet.

-Jag förstår att det är svårt men du kan väll berätta lite?

-Ja, För några veckor sedan så dog mina föräldrar i en bilolycka. Vi åkte till ett barnhem. Mina två småsyskon åkte till en familj i Småland och jag blev kvar.

-Oj då, förlåt. Att jag börja prata om det.

-Det gör inget. Jag har en sak jag vill säga dig.

Nina spärra upp ögorna, Vad då?

-Hans han var lite berusad förut och slog mig.

-Kära guman, ja han kan..

 

Ytterdörren slogs upp, det var Hans.

 

-Hej Hans kom och ät!

-In kom en platina blond tjej!

Nina och jag bara stirra! Dom gick till ner. Dom skulle säkert till rummet ”Privat”

-Fiona, Hans har lite spritproblem. Det var nog därför han slog dig och nu tog hem, du vet.

-Hur kan du tillåta honom?

-Det är väldigt svårt att få honom sluta!

-Men det finns väl kurser för det?

-Ja, men han vill inte gå på det.

-Tvinga???

-Nej!

-Okej men varför flyttar du inte? Han måste vara taskig mot dig med!

-Ja, han är taskig mot mig men jag älskar han!

-Jag tycker vi ska flytta här i från, för din och min skull!

-Okej, vi har en sommarstuga i Trysil.

-Ja det blir jätte bra!

-Vi åker i morgon bitti innan Hans vaknar. Nu måste vi packa!

 

Jag tog undan allt diskade tallrikarna. Sedan gick jag till mitt rum och packa i hopp mina saker. Fick se Lilly och Melvins tröjor och fick en tår i ögat!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Ditt Namn:
Kom ihåg mig

Mail (publiceras ej):

Har du en blogg ?:

Skriv din kommentar här::

RSS 2.0