Askungen sagan kapitel 3

kapitel 3

 

Det var tyst en stund, vi bara tittade på varandra.

-Men det blir väl kul? Har du varit i Norge?

-Nej jag har inte varit i Norge.

-Men då blir väl det lite kul? Nu måste du packa. Dina nya föräldrar kommer och hämtar dig 7 i morgon bitti.

 

Det knacka på dörren.

-Hei, vi er de nye foreldre.

-Ehh hej vad sa ni?

-Ursäkta vi är lite dåliga på svenska trodde du förstod norska men, vi är dina nya föräldrar.

-Nej, tyvärr. Jag har aldrig varit i Norge.

Det såg ut som mannen skulle ge kvinnan en stor utskällning.

-Ska vi gå? Sa Bertil.

Jag bara slängde mig till Bertil och gav honom en stor kram och brast i grät.

-Några sekunder sa Bertil till föräldrarna.

-Ja visst, sa dom och himlade med ögonen.

-Men inte så länge sa mannen av dom.

-Fiona skärp dig nu får du en ny familj var glad eller vill du vara här?

-Nej jag vill vara med mina riktiga föräldrar.

-Men dom finns inte det här blir jätte bra.

-Nej...

- Du kan få mitt nummer om något händer. Det är 0707579641 ring bara om du behöver mig, lova.

-Jag lovar! Men du såg Hans blick.

-Ja vet, men nu måste vi gå.

 

Onsdag 16 september

 

Hej kära dagbok. Förlåt att jag inte har skrivit något. Nu har jag kommit till min "nya" familj. Mamman heter Nina pappan heter Hans tror jag. Dom bara frågar massa med frågor men orkar inte svara.. Vid middagen i går drack Hans massa sprit. Behöver jag vara orolig? Min pappa drack aldrig så mycket spritt. På vardagarna kanske han drack ett glas men aldrig mer. Hans dricker hela flaskor. Han kanske bara inte är van att det finns en till i familjen eller så hatar han mig. Han kanske ville ha....

 

Dörren slogs upp, det var Hans.

-Du tror du är någon va? Det är du inte, tror du bara att du kan komma hit och bara bo? Du får jobba för det! Vad är det? En dagbok den tar jag. Kom nu.

-Va? Nej ge tillbaka den!

-Kom nu.

-Nej!

Han gav mig en fet smäll i magen det bara värkte så jag trilla i hop. Jag fick fram ett skrik.

-Tyst unge, kom nu!

Jag följde efter, jag sa inget. Hade sådan värk i min mage. Den bara bultade.

-Du kan väl laga lite middag till mig och Nina. Då blir hon så glad när hon kommer hem från jobbet!

-Okej.....

-Bra, hej då ska gå ut på en liten runda nu...

 

Det första jag tänkte var att jag skulle ringa Bertil. Men det var ju bara nödfall. Är det här ett nödfall? Så klart det är jag har ju blivit slagen och allt. Nej, jag väntar. Får prata lite med Nina först. Men vart är min dagbok måste ha den, men måste laga mat. Vet inte när Hans kommer hem. Jag börjar med maten sedan dagboken.

 

Jag gick och tittade i kylskåpet vad det fanns. Det fanns inget. Kollade i skafferi där fanns det pasta. Det får väll bli det då tänkte jag för mig själv. Jag satte på vattnet i en kastrull. Som jag hade hittat. Tog en stund innan vattnet hade börjat kokat.. la i pastan, sedan kom tanken vi kan inte bara äta pasta. Frysen! Hittade köttbullar. Snabbt kom tanken dagboken.

 

 

 

 


Kommentarer

Ditt Namn:
Kom ihåg mig

Mail (publiceras ej):

Har du en blogg ?:

Skriv din kommentar här::

RSS 2.0